teisipäev, jaanuar 28, 2014

28/365 - Julm (?)

Ma nüüd ei tea, kas ma olen julm lapsevanem või mitte, kuid...

Njah, ma arvan, et lapsele tuleb asju selgeks teha sõnadega, kuid samas ta peab õppima ka kogemuse kaudu.
Iga laps on ju oma iseloomult erinev. On uudishimulikumaid, on vaikimisi kuuletujaid, on katsetajaid ja no keda iganes. Ei viitsi siin lõputult teoretiseerida.

Meie Väikemees on uudishimulik. Mida iganes teed, peab tema juures olema.
Enamasi saab aru, kui ei tohi midagi võtta või puutuda, teinekord vaatab küsivalt ja näpib ikka, vahel itsitab ja näpib ikka. Vahel aga hakkab käega keelatu suunas vehkima ja "eieieiei" kordama. Ise kangesti tahaks kätt sirutada, kuid teab, et ei tohi ja keelab ennast meeldetuletuseks :D

Vahel aga saab uudishimu võitu ja ükski keelamine/selgitamine ei toimi. Ja siis tulebki mängu see, kus ma lasen tal kogeda. Kontrollitult, kuid siiski ise.
Näiteks jooksu pealt (enam ta ei kõnni, nüüd aina jookseb) kukkumised. Ei jookse teda sülle rabama ega lohutama. Ma ei saa ju seda igavesti teha, ta peab ise seoseid looma. Kui on aru saada, et päriselt ka oli kohe ikka valus, siis väike kiire lohutus.

Karmim teema on aga kuumad allikad. Kamina klaasuks ja vahel välja pudisev söetükk, kui uue halu sisse viskad.
Korra sai käelabale villid, kui kaminaklaasi katsus. Sai öeldud, et on kuum, kuid kui ikka ei usu, siis on vaja ise kogeda. Oli nuttu, oli nädalajagu käekese tohterdamist, kuid nüüd teab, et ei tohi puutuda. Ja teab, et seal on kuum. Kui tuld kaminasse või pliidi alla teha, siis seisab tingimata õla taga ja uudistab hoolega, kuid ligi ei lähe.

Eile aga hakkasin kahtlustama, et äkki olengi julm, kui lasin tal hõõguvat söetükki puutuda.
Aga... ta lihtsalt ei uskunud mind. Ütlesin, et on kuum ja aiai ning kõik muud jutud, mille tähendust ta väga hästi teab. Mis siis, et 11-kuune, tegelikult saab juba suurepäraselt aru.
Samuti ei kiirustanud ma seda kaminaesiselt ära korjama, kuna nii jääb ju õppetund (kas mind kuulda võtta või kogeda) saamata.

Nii ta selle kohal siis õõtsutas end kõhklevalt, nähes välja nagu raagritsikas. Edasi-agasi, edasi-tagasi. Käsi sirutub, tõmbub tagasi. Sirutub ja tõmbub tagasi. Minu sõnad on ilmselgelt kaheldava väärtusega. No mis seal siis ikka. Katsu siis. Katsub, ettevaatlikult, sõrmeotsaga. Ehmatus, jahmatus ja krokodillipisarad...
Tundub, et mõneks ajaks sai õppetund värskendust.
Aga mind jäi piinama mõte, et kas ma ehk ei nõua 11-kuuselt liiga palju? Ta on ju nii tilluke ja armas, ehk peaksin teda rohkem kaitsma? Samas... äkki kaitsengi sellega, kui lasen asjad kontrollitult selgeks saada?

Piinab natuke, noh.

5 kommentaari:

Unknown ütles ...
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
Anonüümne ütles ...

Mul on natuke teist laadi mure - meil preili istub maha ja hakkan nutma, sest keegi ei tee seda, mida ta tahab - enamasti tähendab see, et keegi ei anna talle ühte näppu, et ta minna saaks igale poole (ta veel päris ise ei kõnni). Ma ei oska sellega midagi muud teha, kui jätta ta sinna maha nutma, enamasti rahuneb umbes 20-60 sekundiga maha ja tuleb kas mulle järele või leiab mingit toimetamist... Vahel aga mitte. Ma ei tea, kas ma käitun õigesti, aga kui ma nii ei teeks, siis ma ainult tassikski teda süles.
Keeruline on selle teemaga. Ei taha lapsele mingit hüljatuse tunnet ju tekitada, aga samas ei saa ju iga kapriisi peale järgi ka anda...

Evelyn ütles ...

Minuarvates variant - kõigepealt räägid, et ei tohi, miks ei tohi ja kui ei usu, siis kogemus paneb asjad paika.
Kõik me õpime ju läbi isikliku kogemuse - ikka tuleb endal ämbrit kolistada, kuigi võiks igalpool teiste kogemustest õppida :)))

Nii et selline turvatud kogemuse andmine ongi suht ainuvõimalik aktiivse lapse puhul. Minuarust :)

Anonüümne ütles ...

Nii ta paraku on, et kogemustest õpitakse kõige kiiremini, kuigi väikelaste puhul ohtliku/ohutu kinnistumine ei pruugi alati tulemust anda esimesel korral. Meie tegelena kõrvetes esimest korda näpud aastaselt (võtsin ahjust koogi välja ja jätsin pliidile jahtuma - plaat ju kuum), rääkisin, et on kuum ja näppida ei tasu, kuid - eks oli vaja ikka proovida - tulemuseks villid. Järgmisel korral kui sama tegevust tegin - seisis mul kõrval ja taaskord rääkisin ja võtsin tema haige käe, et näidata, mis eelmine kord juhtus -seekord ei puutunud - mõjus.

Poistega juhtub rohkem ja nad ongi oma loomult katsetajad ja "ekstreemsuste" proovijad, tüdrukud on alalhoidlikumad, kuid see-eest hoopis teistmoodi nõudlikumad.

Olen sageli mõelnud, et poiste kasvatamine ja nende kasvamisest arusaamine on naistel keerulisem. Kuna enamjaolt ümbritsevad meie poegi naised (lastaias ja koolis õpetajad enamjaolt naised), siis mis naise jaoks tundub mõistetamatu (nt nügimine, togimine, relvade lembus jms), on poiste kasvamise juures tavapärane. Nüüd olen sellega juba harjunud ja ei tee välja, kuid alguses oli küll tunne, et tahaks miskit öelda või vahele minna. Läheb küll teemast pisut välja, kuid meie peres lahendab koolis tekkinud arusaamatused isa, sest tema teab, kuidas poisid mõtlevad ja mida teevad - õnneks on meil väga arusaaja õpetaja, kes on ise tunnistanud, et poiste maailm on teistsugune.

Unknown ütles ...

Tähelepanu !!!

minu nimi on Mavis Carlos, i esindaja Aiico kindlustus laenu laenuandja äriühing Brasiilias, anname välja laenu 2% huvitatud määra, kui olete huvitatud võtke see e-post (maviscalos_laen_laenamine@outlook.com) nüüd oma laenu üleandmine kohe. võite meiega ühendust võtta ka selle vandeadvokaat e-post: amaah.credit.offer@gmail.com ka. meie firma on kunagi valmis üle mingi summa teile alates 5000 € kuni 100.000.000 euro mõni teie projekti oleme kunagi valmis krediidi teid periood 1 või 1 nädal tehing.


Attention !!!

my name is Mavis Carlos, i representative of Aiico insurance loan lending company in Brazil, we give out loan at 2% interested rate, if you are interested kindly contact this email (maviscalos_laen_laenamine@outlook.com)now for your loan transfer immediately. you can also contact us on this barrister email:amaah.credit.offer@gmail.com also. our company are ever ready to transfer any amount to you starting from 5000 euro to 100.000.000 euro for any of your project, we are ever ready to credit you in an period of 1 or 1 week transaction.