kolmapäev, märts 26, 2008

Lõppastme koolitus


Käisin hiljuti libedakoolitusel. Aru ma ei saa, miks on see kohustuslik alles 2 aasta pärast, enne juhilubade vahetust. Olen seda varem öelnud ja kinnitan nüüdki, et seda tuleks sunniviisiliselt teha kohe kindlasti ENNE kui jopskid iseseisvalt rooli pääsevad.

Pagan küll, nii jõuab ju 2 talve lollusi teha, eriti kõva tegijat mängida ja mine tea, ehk ka mõni kaaskodanik vigaseks sõita. Ei-ei, nii ei lähe. KOHE tuleb see koolitus läbida.
Minul aeguvad load küll juulis, kuid tegin juba märtsis oma koolituse ära. Mis tehtud, see hooleta.

Õnneks on võimalik läbida teooriat ka e-koolis, nii et kokku kuulad 5h loenguid ja teed testid. Nii kaua loed ja testid kuni tehtud saab. Sealt edasi siis libedakoolitus 4h ja säästva sõidu koolitus 1h.
Oijahh. Karm oli. Libedasõit siis.
Esiteks pidime sõitma nn "seljakottidega", Mersu A150 (illustreerival fotol ei ole nimetatud auto). No ma pole nii pisikese ja naiseliku massinaga harjunud! Pärast oma musta noolde istudes oli tunne, et keeran traktori rooli...

Meid oli 10 ja anti meile 5 autot. Instruktorid seletasid teemat ja siis pidime harjutusi tegema. 5x iga harjutust per nase. Raadiosaatjad olid autos ja nendega suhtlesime siis instruktoritega ja kuulasime kriitikat ja kommentaare.

Kummid olid slikid ja pidevalt ujutati teed. Ja pead siis teatud kiirusel ilma pidurdamata sõitma kitsal teel ja "põdrast" mööda. Sealtpoolt, mida juhendaja viimasel hetkel sulle näitab. See ei olnudki keeruline, palju keerulisem oli pärast ennast samale kitsale teele otseasendisse saada. Oi kui palju me seal piruetitasime ümber oma telje! Aga äärmiselt kaif oli pöörelda ja tajuda seda, et sina enam ei juhi autot vaid auto sind. Sest seal oli see ohutu. Maanteel seda tunnet kindlasti kogeda ei tahaks.

Iga harjutusega oli nii, et esimesed 2-3 korda tuli hästi välja, kui aga tahtsin oskusi lihvida, siis sain auto ümber telje pöörlema. Müstika! Seega ei tohi ma sellises olukorras väga mõtlemisega tegeleda:) Aga üldiselt läks mul hästi, sain palju kiita:) Jee!

Karm oli ka see, et tüübid sööstsid ise meile vahel teele. Tekitasid olukordi, kus peame kiirelt reageerima. Kole.

Järgmised harjutused olid pidurdamisega. ABS keerati maha ja pidid suutma autot juhtida olukorras, kus pead libedal tegema äkkpidurduse ja samas blokeerunud rattad kohe taas juhitavaks saama. Kirjeldada siin pole mõtet, igaks juhtumiks omad käitumisjuhised.

Et jah, meeeeeeeletult oluline koolitus. Vähemalt see oli küll sigahea kus mina käisin. OÜ Autosõit ja Männiku libedarajal. Soovitan soojalt. Ja kavatsen minna tulevikus sinna ka oma autoga testima, kui neil graafikus vabu aegu peaks tekkima.
.
Täna õhtul oli mul aeg säästva sõidu koolitusele. Eriti hea valik muidugi selle talve suurimas lumemassis säästvat sõitu praktiseerida:DDD Aga aeg oli broneeritud ammu ja mis seal siis ikka:)
.
Hästi läks. Sain kasulikke nõuandeid ja herr Maksim oli vahva kaaslane. Seletas palju ja uuris minu sõiduharjumusi. Nojah, olgem ausad, säästlikult ma kindlasti ei sõida. Linnas keskmine kütusekulu tavalisel ajal 9-10. No comments. Peaks hakkama keskkonnasõbralikumalt ka sõitma, mis rohelist mõtteviisi ma siin ikka evin kui autoga kõik hea taas kurjaks muudan.
.
Praeguses lumemöllus olen ma kohe eriti "keskkonnasõbralik" kütusekulutaja. Pagassis jooks suverehve ja valuveljed oma aega ootamas (tõin saarest kaasa)...... et siis jah...... kerge koorem.
Aga luban, et hakkan nüüd keskkonnasõbralikumaks liiklejaks!

4 kommentaari:

Tirtsikas ütles ...

Libedasõidul käisin ka ise kunagi. Oli lahe ja sain kasulikke näpunäiteid, kuid ka mina leian, et see on hädavajalik igal talvel ja kindlasti nolkidele, kes alles saavad load.

Ökonoomsel sõidul oli mul siis midagi 5-6 :) Aga alati saaks veel ökonoomsemalt sõita.

Sipsik ütles ...

Just, seda minagi!

Marjakas ütles ...

Libedakoolitust ei tehta kohe esmase loa saamisel väga kindlal põhjusel. Nimelt kui noor juht on värskelt load saanud, siis ta sõidab ja harjutab kätt ja arvab, et juba aasta pärast on ta maru kõva sõidumees. Nüüd ta oskab kõike ja teab täpselt, kuidas asjad käivad. Siis aga ühel hetkel kutsutakse ta libedasõitu tegema, et ta tagasi maa peale kutsuda. Selle koolituse eesmärk on noorele juhile näidata, et tegelikult ei oska ta midagi ja ei ole mõtet ennast nii kindlalt tunda.

Muidugi võiks libedasõit olla ka algastmes ja tegelikult sinnapoole liigutakse ka, kuid kui muuta libedasõidu läbimine kohustuslikuks nii algastmes kui ka lõppastmes, tooks see endaga kaasa lisakulutusi, mis kellelegi tavaliselt ei meeldi.

Üldiselt on hetkel see aeg, mil esitatakse seadusandluse parendamiseks igasuguseid ettepanekuid ning ei teagi, kuidas see lõpuks välja kukub. Võimalik, et lõpuks hakatakse lisaks liberadadele kasutama ka libedasõidurehve või hoopis mõnd muud meetodit... Keda huvitab, siis Autolehest saab tulevikus sellel teemal kindlasti veel artikleid lugeda :)

Unknown ütles ...

Tere lugupeetud blogija!

Lugesin Su kirja läbi lõppastme koolituse kohta. Saadan sulle lingi selle kohta, mis tegelikult toimub: http://www.youtube.com/watch?v=k-__UCsEX2U&feature=player_embedded